29 Nisan 2025 Salı

Otomobil ve Hafif Ticari Araç Pazarında Daralma: 2024 Yılında Ne Değişti?

Otomobil ve Hafif Ticari Araç Pazarında Dikkat Çeken Daralma

Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2024 yılının ilk iki ayında önemli bir daralma yaşadı. Ocak-Şubat döneminde, önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 14,2'lik bir düşüşle toplam satışlar 159 bin 384 adet olarak kaydedildi. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği'nin (ODMD) verilerine göre, bu düşüşün ardındaki nedenler arasında ekonomik belirsizlikler ve tüketici tercihlerindeki değişimler yer alıyor.

Otomobil ve Hafif Ticari Araç Satışlarındaki Düşüş

Otomobil satışları, ocak-şubat döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9,8 azalarak 131 bin 965 adet olarak gerçekleşti. Hafif ticari araç satışları ise yüzde 30,4'lük bir düşüşle 27 bin 419 adet seviyesinde kaldı. Şubat ayına bakıldığında ise otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 2024 yılı şubat ayında yüzde 14,4 daralarak 90 bin 730 adet olarak kaydedildi.

SUV ve Elektrikli Araçların Yükselişi

Pazarın yüzde 82,6'sını vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluşturdu. C segmenti otomobiller 74 bin 343 adetle yüzde 56,3'lük pay alırken, B segmenti otomobiller 34 bin 175 adetle yüzde 25,9'luk paya sahip oldu. Gövde tiplerine göre değerlendirildiğinde ise en çok tercih edilen gövde tipi, yüzde 58,6'lık pay ve 77 bin 344 adet satışla SUV otomobiller oldu.

  • SUV otomobilleri, yüzde 24,6 pay ve 32 bin 481 satışla sedan otomobiller takip etti.
  • Hibrit otomobil satışları 37 bin 864 adetle yüzde 28,7'lik pay alırken, elektrikli otomobil satışları 16 bin 698 adetle yüzde 12,7'lik paya ulaştı.
  • 160 kW altındaki elektrikli otomobil satışları yüzde 41,1 artarak yüzde 9'luk paya sahip oldu.

Otomatik şanzımanlı otomobiller 124 bin 287 adetle yüzde 94,2'lik pay alırken, manuel şanzımanlı otomobiller 7 bin 678 adetle yüzde 5,8'lik paya ulaştı. Hafif ticari araç pazarında ise van gövde tipi yüzde 73,5'lik pay ve 20 bin 158 adetle en çok tercih edilen gövde tipi oldu.

2024 yılında otomobil pazarındaki bu değişimler, tüketici tercihlerinin SUV ve elektrikli araçlara kaydığını gösteriyor. Özellikle elektrikli araçların satışlarındaki artış, gelecek yıllarda sektörde daha fazla yeniliğin habercisi olabilir.

İlgili Haberler