
Elektrikli Araçlarda Son Durum: Türkiye Pazarında Neler Oluyor?
Ernst & Young (EY) çatısı altında strateji danışmanlığı hizmetleri sunan EY-Parthenon (EY-P),otomotiv sektörüne yönelik "Elektrikli Araç Ekosistemi ve Dönüşümü Analizi" serisinin ilkini yayımladı. Bu analizde, elektrikli araç kullanım oranları, satış istatistikleri, tüketici eğilimleri ve pazar dinamikleri detaylı bir şekilde inceleniyor. Serinin ilerleyen bölümlerinde ise şarj istasyonu ağı ve batarya teknolojileri gibi konulara odaklanılacak.
Elektrikli Araç Satışları Rekor Kırıyor!
EY-P Elektrikli Araç Pazarı Analizi, Türkiye ve dünyadaki elektrikli araç kullanım oranlarını, satış verilerini, tüketici davranışlarını, markalara göre yapılan değerlendirmeleri, arz ve talebi etkileyen dinamikleri ve sektöre yönelik gelecek öngörülerini kapsıyor. Rapora göre, 2022-2024 yılları arasında yıllık bazda %66 büyüme kaydeden küresel elektrikli araç satışları, 2024 yılında 17 milyona ulaştı. Bu satışların %56'sını Çin gerçekleştirirken, Avrupa Birliği %17 ve ABD %12'lik paylarla onu takip ediyor. Geçtiğimiz yıl itibarıyla dünya genelinde kullanılan 55,9 milyon elektrikli aracın %54'ü Çin'de bulunuyor.
- Küresel elektrikli araç satışları hızla artıyor.
- Çin, elektrikli araç pazarında lider konumda.
- Avrupa Birliği ve ABD de önemli pazarlar arasında.
Türkiye'de Elektrikli Araçlara Yoğun İlgi
Türkiye'de elektrikli araç satışları da dikkat çekici bir artış gösteriyor. 2023'te 75 bin adet olan satışlar, 2024'te yaklaşık 1,5 kat artarak 115 bin seviyesine yükseldi. 2022-2024 yılları arasında toplam araç satışları %65 artarken, elektrikli araçlar yaklaşık 13 kat, hibrit araç satışları ise 3 kat artış gösterdi. Bu artışta yerli üretim, vergi teşvikleri ve şarj altyapısındaki gelişmelerin önemli rol oynadığı belirtiliyor. Yerli bir elektrikli araç markası, 2023 ve 2024'te pazar payını %26'ya çıkararak ilk sıraya yerleşirken, ABD menşeli markalar ikinci sırada yer alıyor.
Elektrikli araçların küresel düzeyde artan satış ivmesi, üretim kapasitesi, batarya teknolojileri, şarj altyapısı ve devlet teşvikleri gibi etkenlere bağlı olarak bölgeler arası farklı hızlarda gelişebilir. Kısa ve orta vadede hibrit araçların, menzil avantajları nedeniyle geçiş aracı olarak önemini sürdüreceği öngörülüyor.
Uzmanlar Ne Diyor?
EY-Parthenon Şirket Ortağı Yusuf Bulut, analizin hem küresel hem de Türkiye için önemli veriler sunduğunu belirtiyor. Bulut, "Elektrikli araç pazarında menzil, şarj altyapısı ve bulunabilirliğinin daha da geliştiği, batarya maliyetinin ise azaldığı görülüyor. Şarj altyapısının iyileştirilmesi ve menzil artırımı, elektrikli araçlara geçişte kritik bir öneme sahip olurken, diğer yandan hibrit araçlara olan talep de devam ediyor ve şarj edilebilir hibrit modeller pazarın daha hızlı büyümesine etki ediyor," diyor.
EY-Parthenon Şirket Ortağı Cem Çamlı ise, "Küresel elektrikli araç pazarını Çin, AB ve ABD domine ederken, Türkiye'de ise yerli marka ve Amerika menşeili elektrikli araç markalarının pazara girmesiyle Türkiye'de elektrikli araç satışlarında ciddi bir ivmelenme olduğu söylenebilir," şeklinde değerlendirmede bulunuyor.
Sonuç olarak, EY'nin "Elektrikli Araç Ekosistemi ve Dönüşümü Analizi" serisinin ilk bölümü, elektrikli araç pazarının hem küresel hem de Türkiye özelindeki büyüme potansiyelini gözler önüne seriyor. Artan satışlar, teknolojik gelişmeler ve devlet teşvikleri, elektrikli araçların gelecekte otomotiv sektöründe daha da önemli bir rol oynayacağını işaret ediyor. Türkiye'deki yerli üretimin de bu büyüme trendine katkı sağlaması bekleniyor.