Ticaret Bakanlığı'ndan Reklam Cezası! 125 Milyon TL Şok Ceza!
Gündem

Ticaret Bakanlığı'ndan Reklam Cezası! 125 Milyon TL Şok Ceza!

18 May 20255 dk okuma

Ticaret Bakanlığı, tüketicileri yanıltan reklamlarla mücadelede kararlılığını sürdürüyor. Reklam Kurulu, yılın ilk beş ayında mevzuata aykırı bulunan reklamlara toplamda 125,3 milyon TL idari para cezası uyguladı ve yanıltıcı içeriklere sahip 661 dosya için durdurma kararı aldı. Bu kararlar, tüketicilerin korunması ve adil ticaretin sağlanması amacıyla büyük önem taşıyor.

Yanıltıcı Reklamlara Geçit Yok!

Reklam Kurulu'nun 15 Mayıs'taki toplantısında ele alınan 65 dosyadan 56'sı mevzuata aykırı bulundu. Bu dosyalara toplamda 10 milyon 495 bin 800 TL idari para cezası kesilirken, tüketici mağduriyetlerini önlemek amacıyla 5 dosya için erişim engeli tedbiri alındı. Ticaret Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada, Kurulun bu yılın ilk beş ayında toplam 736 dosyayı incelediği ve bunlardan 661'inde aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama tespit ettiği belirtildi.

E-Ticaret Platformlarına Sıkı Denetim

Kurulun mayıs ayı toplantısında özellikle e-ticaret platformları üzerinden yapılan mağaza takipçi sayıları, ürün favorileme/sepete ekleme, soru sorma, değerlendirme gibi manipülasyonlar mercek altına alındı. Ayrıca, harita uygulamalarında bulunan işletmelere ilişkin tüketici yorumları ve uygulama mağazalarındaki indirme sayıları ile yorumların manipüle edilerek tüketicilerin yanıltılmasına yönelik tanıtımlar da denetlendi. Bu tür uygulamaların tüketicilerin rasyonel karar alma süreçlerini etkilediği ve haksız rekabete yol açtığı vurgulandı.

Bu kapsamda, tüketicilerin satın alma davranışlarını etkilemeye yönelik tanıtımlarda bulunan 6 firma hakkında yaklaşık 3,5 milyon TL idari para cezası kesildi ve söz konusu reklamların durdurulmasına, internet sitelerinin erişiminin engellenmesine karar verildi.

Bakanlık yetkilileri, tüketicilerin haklarını korumak ve adil ticaretin sağlanması için denetimlerin aralıksız devam edeceğini belirtti. Tüketicilerin de bu tür yanıltıcı reklamlara karşı dikkatli olmaları ve şüpheli durumlarda Reklam Kurulu'na başvurarak haklarını aramaları önem taşıyor.

Karanlık Tasarımlara Dikkat!

Bakanlık açıklamasında ayrıca, bazı internet sitelerinde abonelik paketlerinin "ücretsiz deneme" şeklinde sunulmasına rağmen, tüketicilerin ödeme şekillerine ilişkin bilgilerinin kaydedilmesinin "karanlık tasarım" olarak değerlendirildiği belirtildi. Bu tür uygulamaların tüketicilerin normal şartlar altında taraf olmayacakları işlemleri yapmalarına yol açtığı ve bu nedenle ilgili firma hakkında idari para cezası uygulandığı ifade edildi.

  • Abonelik paketlerinin önceden seçili olarak gösterilmesi
  • Kredi veya banka kartı bilgilerinin eklenmesinin zorunlu tutulması
  • "2 ay ücretsiz" seçeneğinin yanı sıra, tekliften yararlanmak istemeyen tüketiciler için "X" işaretinin zor fark edilmesi

Bu tür karanlık tasarımların tüketicileri yanıltıcı ve manipülatif olduğu vurgulanırken, tüketicilerin bu tür uygulamalara karşı dikkatli olmaları ve bilinçli alışveriş yapmaları gerektiği belirtildi.

Ticaret Bakanlığı'nın bu kararlı adımları, tüketicilerin haklarının korunması ve piyasadaki rekabetin adil bir şekilde sürdürülmesi açısından büyük önem taşıyor. Yanıltıcı reklamlarla mücadeledeki bu kararlılık, tüketicilerin güvenini artırırken, dürüst ticaretin teşvik edilmesine de katkı sağlıyor.