Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu'nun açıklamaları, otomotiv sektöründe yeni bir tartışma başlattı. Eroldu, plug-in hibrit araçlara uygulanan vergi teşviklerinin, yerli üreticiler yerine Avrupalı üreticilere fayda sağladığını iddia etti. Bu durum, sektördeki rekabet dengelerini ve teşviklerin amacını sorgulatıyor.
Vergi Teşvikleri Kime Hizmet Ediyor?
HaberTürk'e konuşan OSD Başkanı Cengiz Eroldu, çarpıcı açıklamalarda bulundu. Eroldu, geçen yılın ilk üç ayında 489 adet olan plug-in araç satışlarının, bu yılın aynı döneminde 9 bin 500'e yaklaştığını belirtti. Bu artışta vergi teşviklerinin büyük rol oynadığını vurgulayan Eroldu, "Tabi plug-in adetlerinde yalnızca Çinli oyuncular yok, şimdi Avrupalı oyuncular da plug-in vergi teşvikinden faydalanmaya çalışıyorlar. Böylece vergi teşviklerinden dolayı pazarda plug-in’lere doğru bir hareket olduğunu görebiliyoruz," dedi. Eroldu, bu teşviklerin aslında yerli yatırımları desteklemek amacıyla çıkarıldığını ancak şu anda Avrupalı üreticilerin de bu teşviklerden yararlandığını ifade etti. Mevcut talebin bu yöne kaymasının, yerli üreticiler için olumlu bir durum olmadığını sözlerine ekledi.
ÖTV Oranlarındaki Değişiklik Ne Anlama Geliyor?
Temmuz 2024'te şarj edilebilir (plug-in) hibrit otomobillerin ÖTV oranlarında önemli değişiklikler yapıldı. Bataryası dışarıdan şarj edilebilen ve aynı zamanda içten yanmalı motora sahip olan bu araçlarda, yeni ÖTV oranları yüzde 30, yüzde 60 ve yüzde 70 olarak belirlendi.
- Yüzde 30 ÖTV dilimi: İlk etapta sadece Türkiye'ye 1 milyar dolarlık yatırım kararı alan BYD'nin modelleri bu dilime girebiliyordu.
- İthal Otomobiller: Zamanla birçok ithal otomobil firmasının diğer modelleri de bu ÖTV dilimine girecek şekilde Türkiye'ye getirildi.
Bu durum, vergi avantajından yararlanmak isteyen Avrupalı üreticilerin de pazarda daha rekabetçi hale gelmesini sağladı.
Yerli Üreticiler Ne Yapmalı?
OSD Başkanı'nın açıklamaları, yerli otomotiv üreticilerinin rekabet gücünü artırmak için daha fazla yatırım yapması ve Ar-Ge çalışmalarına ağırlık vermesi gerektiğini gösteriyor. Ayrıca, devletin vergi teşviklerini yerli üreticileri destekleyecek şekilde yeniden düzenlemesi büyük önem taşıyor. Aksi takdirde, mevcut durum yerli otomotiv sanayinin gelişimini olumsuz etkileyebilir.
Sonuç olarak, plug-in hibrit araçlara yönelik vergi teşviklerinin kimin işine yaradığı sorusu, otomotiv sektöründe yeni bir tartışma zemini oluşturdu. OSD Başkanı Cengiz Eroldu'nun açıklamaları, teşviklerin amacına hizmet edip etmediği konusunda ciddi soru işaretleri yarattı. Bu durumun, yerli üreticilerin rekabet gücünü artırmak ve sektörün sürdürülebilir gelişimini sağlamak adına yeniden değerlendirilmesi gerekiyor.